Ljusets spel

Nyare verk ur Teresia och Rafael Lönnströms Stiftelses konstsamling
1.7.201531.3.2016 Galleriet, Teresia och Rafael Lönnströms hemmuseum

Lönnströms konstmuseum ordnar utställningen Ljusets spel i Galleriet i Teresia och Rafael Lönnströms hemmuseum i Raumo. Utställningen presenterar nyare verk ur Teresia och Rafael Lönnströms Stiftelses konstsamling och den fortsätter ända till den 31 mars 2016.

På utställningen Ljusets spel skapar ljus och skugga dramatiska, narrativa och rumsliga stämningar med hjälp av fotografi, måleri och installationskonst. De medverkande konstnärerna är Ville Andersson, Marjo Heino-Fihlman, Mimmu Rankanen, Päivi Setälä, Tommi Toija och Niclas Warius. Stiftelsen har förvärvat eller fått verken som donationer till sin samling huvudsakligen från museets utställningar under årens lopp. Kurator för utställningen är Arja Roivainen, amanuens vid Lönnströms konstmuseum.


Ville Andersson (f. 1986) gör fotografiska verk med tablåer där dröm och verklighet möts. Symbolen för utställningen är en mystisk låga av ljus, Passage. Tammerfors konstmuseum har utsett Ville Andersson till Årets unga konstnär 2015.

Marjo Heino-Fihlmans (f. 1967) oljemålning Små bekymmer visar landskap av ljus och laserade färgskikt som hon skapar genom att först stryka färg och sedan avlägsna den. År 2002 valde Lönnströms konstmuseum och konstkommissionen i Satakunta Heino-Fihlman till Årets unga bildkonstnär i Satakunta.

Mimmu Rankanens (f. 1968) verkpar Kalladrottningen och Par i hjärter består av dubbelexponerade bildförstoringar i ett ljusskåp, som förenar människokroppen och en blomma.

Päivi Setälä (f. 1962) söker i sin fotoserie Den sista gröna gränsen mellan skärpa och oskärpa. Verkserien visar den fuktiga grönskan och den flyende ljusglimten i konstnätrs orangeriet.

Tommi Toijas (f. 1974) skulpturinstallation Himlavalv består av en liten keramisk pojke, konstnärens alter ego, som står på en gräsmatta förundrat tittande på ett hotfullt stort, hängande glasfibermoln.

Niclas Warius (f. 1972) gör fotografier där ljuset, formen och insikten spelar en central roll. I fotografiparet Lavender #1 och #2 förvrids naturens proportioner så att det som är litet blir stort och hotfullt.